Smary, jak zresztą sama określenie sugeruje, mają na celu smarowanie, zatem inaczej mówiąc naoliwienie danej płaszczyzny tak, aby posiadała ona właściwy poślizg.
Przeważnie chodzi o to, żeby w odpowiedni sposób wybrany smar
zmniejszył tarcie pomiędzy stykającymi się rzeczami, co znacznie usprawnia ich pracę, a poza tym redukuje ryzyko prędkiego zużywania się takich
elementów.
Każdy smar ma w swym składzie tzw. substancję nośną, która spełnia funkcje poślizgowe przykładowo substancje pomocnicze czy olej silnikowy. Zależnie od zastosowania i od pokrywanych smarem płaszczyzn wyróżnia się parę typów smarów. Najbardziej istotne jest to, żeby zastosować odpowiednią substancję do konkretnych zapotrzebowań. W sprzedaży można by spotkać m.in. przeróżne smary stałe. Są to substancje o zwartej i stałej konsystencji, które wykorzystuje się zazwyczaj w tamtym miejscu, gdzie smary półpłynne lub płynne mogą wyciekać lub być usuwane, gdyż tego typu smary przez dłuższy czas utrzymują się w bardzo obciążonym węźle tarcia.
Dodał: dh
Na podstawie: opracowanie własne
Z czasem zawsze przychodzi ten moment, kiedy twoje auto zaczyna szwankować. Dla każdego
kierowcy i jego kieszeni jest to niesłychanie przykra chwila – głównie z powodu wiszących nad nim wydatków. Posiadanie samochodu ma wiele plusów ale z biegiem czasu każdy samochód zaczyna się po prostu starzeć i wymagać od właściciela większej uwagi. Do stałych wydatków należy przede wszystkim obowiązkowe ubezpieczenie pojazdów mechanicznych, obowiązkowe przeglądy oraz uzupełnianie podstawowych płynów; filtrów; świec itp. Gorzej jeżeli przychodzi nam wykonać naprawę takich elementów jak skrzynia biegów, sprzęgło, przeguby itp.. Wydatki na
części zamienne i naprawę mogą się okazać bardzo kosztowne szczególnie jeśli wymianę zamówimy w autoryzowanym serwisie.
Niezwykle często smary stałe wykorzystuje się w sytuacji relatywnie dużych węzłów tarcia.
Jeżeli zafascynował Cię omawiany tutaj tekst, to sprawdź także
pełny opis - on również posiada interesujące informacje.
Ponadto trzeba zwrócić uwagę na to, że zazwyczaj substancje smarujące mają w składzie także właściwe dodatki, które spełniają przeróżne cele, dla przykładu ochronę przed rdzewieniem albo ułatwienie odprowadzania ciepła. Zazwyczaj stosowane dodatki to te zwiększające przyczepność smaru oraz
jego tzw. lepkość, różne dodatki przeciwutleniające, redukujące poziom zużycia lub antykorozyjne. Funkcjonuje dla przykładu kompleksowy smar litowy, który jest oparty na specjalistycznych bazach mineralnych oraz na dodatkach takich jak EP.