Opona to taki element samochodu, który wchodzi w bezpośredni kontakt z powierzchnią. Bezkolizyjna oraz bezawaryjna jazda dostosowana do danych na drodze warunków, w głównej mierze jest zależna właśnie od jakości i wyboru właściwych opon. Nad ich wyglądem najczęściej się nie zastanawiamy, lecz podstawowa wiedza jest przydatna, zwłaszcza iż każdy składnik opony oraz sposób jego wykonania decyduje o ostatecznych walorach użytkowych.
Podstawowe elementy każdej opony to:
bieżnik, osnowa, opasanie i stopka. Bieżnik bezpośrednio dotyka nawierzchni
drogi, jego wartość jest o tyle ważna, iż jest odpowiedzialna za przyczepność do podłoża. W inny sposób zarysowuje się rzeźba bieżnika w każdym z typów opon: opony zimowe przystosowane do jazdy po
śniegu i powierzchniach, na których łatwo wpaść w poślizg będą całkiem inaczej wyprofilowane od tych w oponach typu sportowego czy na lato (więcej na hurtopony.pl). Osnową są warstwy tzw. kordu, to znaczy specjalnego włókna, często wiskozowego albo poliamidowego. Te części układają są różnie w zależności od przeznaczenia opony. Osnowa jest warstwą , która wzmacnia całość opony.
Dodał: Frank Weber
Na podstawie: http://www.flickr.com
Bezpieczeństwo jazdy zależy od bardzo wielu czynników. Bezwzględnie musi on mieć sprawne hamulce, komplet świateł i dobrej jakości opony. W ich przypadku najważniejsze są dwie sprawy, to znaczy kontrolowanie wysokości bieżnika a także zakładanie sezonowych opon na lato i zimę. W kwestii bieżnika przepisy jasno precyzują, jaka musi być jego minimalna wysokość.
Następnym elementem, także zrobionym z paru części kordu, jest tzw. opasanie, to specjalistyczny materiał ułożony po obwodzie opony, którego zadaniem jest usztywnienie części czołowej opony i zachowanie kształtu tj. zabezpieczenie przed zmianą kształtu na skutek sił działających na oponę w czasie jej użytkowania. Na koniec strona opony, która bezpośrednio przylega do
felgi, zwana jest stopką (). Wykonuje się ją z metalowych części wzmacniających. Stopka jest miejscem o tyle strategicznym, iż odpowiada za odpowiednie utrzymanie opony na feldze.